Begonya Folch al curs d'actualització de funció directives de CAIB
Convidat pel servei de formació del professorat particip com a dinamitzador a la formació de conselleria d'actualització de funció directives i en volia deixar aquí algunes idees clau a mode de portfolis d'aprenentatge.
Amb moltes expectatives per aprendre i treballar amb persones de gran experiència al món de l’educació, hem iniciat la formació d’actualització de funcions directives. En aquesta primera sessió ens hem centrat en la transformació educativa i el marc normatiu.
Amb l’ajuda de na Begonya Folch i ajudant-nos de la proposta Zoom de n’Istvan Banyai, hem reflexionat sobre les diferents perspectives a l’hora de veure els diferents àmbits dels nostres centres i la importància d’entendre aquestes diferents perspectives per construir una comuna.
Per aquesta construcció crec que ha estat molt interessant veure eines com el diàleg socràtic o la dinàmica de la peixera, necessitam trobar aquests espais i generar debats de qualitat als nostres centres per tal de caminar cap a una visió comuna.
Destacar que aquesta visió comuna cal fer-la des de les emocions (aquest vídeo per treballar les emocions i percepcions) i del coneixement (7 principis de l'aprenentatge), si ho feim sols des del canvi de conducta (canviar el que fem o encara pitjor forçar o obligar el canvi), no ho aconseguirem.
Cal així dissenyar els aprenentatges de forma que l’alumnat es faci seu el propòsit (per què fem/aprenem això?). Ara hem de ser dissenyadors de situacions d’aprenentatge, de forma que l’ensenyança és personalitzada, i aquesta inclou a tothom des del mateix inici. Ens pot ajudar una bastida com és el “DUA Disseny Universal d’aprenentatge” i ells seran el centre de l’aprenentatge.
Posteriorment Lina Moner ens va fer un bon resum del marc normatiu per a la direcció de centre i ens va aclarir molts de dubtes, aquí destaco vàries idees:
- El Marc normatiu ens guia i ens dóna seguretat a l’hora d’actuar.
- El PdD ha d’estar ben contextualitzat al centre.
- PEC ha de guiar el PdD i la PGA, mateixos objectius amb diferents nivells de concreció.
- Que sigui pràctic; Pocs objectius, bons i clars
- L’avaluació del PdD ha de permetre fer un diagnòstic per prendre decisions.
- Cal treballar la idea que tenim del currículum per tal que els continguts no guiïn la nostra pràctica i sí ho facin les competències.
- Si no ho podem transformar tot, perquè no centrar-nos a canviar un(s) element(s) clau per produir un canvi que contagi a altres elements?
- El diàleg socràtic o la dinàmica de la peixera com a eina per fer debats estructurats a classe i amb el claustre. Si la conversa no és estructurada, és més dinàmica si estam dempeus.
- Els documents de centre han de ser elements pràctics i per això han d’estar vius i comptar amb objectius i accions assolibles. Pocs, bons i clars.
Seran una bona eina les DUA per tal de dissenyar situacions d’aprenentatge inclusives?, ens val la pena aprendre/investigar a usar aquesta nova eina?
Vàrem finalitzar fent un rogle expressant les nostre sensacions després d’aquesta primera sessió i les paraules que varen sortir són un bon reflex del bon treball i el bon ambient generat. Val a dir que la meva paraula seria il·lusió, il·lusió per aquesta nova aventura i per veure una i per veure uns directors tan implicats i amb tanta bona predisposició, enhorabona!
Bon dia Ximo, molt generós per part teva compartir el teu portfolis.
ResponEliminaVolia comentar-te que és possible l'organització, temps i disseny en un centre com el nostre amb 57 docents de diferents cossos: Mestres i Professors de Música i Arts Escèniques.
Aconseguit això, gràcies a la feina i professionalitat de tots/es, crec que qualsevol repte és possible malgrat les circumstàncies externes i determinades respostes de l'administració educativa.
Una salutació
Ana Maria López Moreno
Gràcies a tu per la teva aportació Ana i ara tenc moltes ganes d'escoltar com heu fet gran feina d'organització al claustre, ja ens contaràs!
Elimina