Introduint el pla d'equip dins del treball Cooperatiu

L’eina bàsica de què disposa cada equip dins del treball cooperatiu per anar aprenent, cada vegada més, a treballar en equip, és l'anomenat Pla de l’equip, que periòdicament cada equip de base elabora per a un període de temps determinat (que va de quinze dies a un mes), i en el qual es fan costar els objectius comuns i personals que els membres de l’equip determinen per millorar el funcionament.

 “Per exemple, es poden proposar tenir una cura especial en la presentació dels treballs (en el cas que tots els alumnes, o la majoria, tinguin en comú que són poc curosos en la realització dels treballs escrits). També es poden proposar com a objectiu millorar algun aspecte, especialment conflictiu o poc assolit, del funcionament com a equip: ajudar un company quan demana ajuda, demanar ajuda perquè un company t'indiqui com es fa, no perquè t’ho deixi copiar, encoratjar-se mútuament, etc” 

Pere Pujolàs

Un bon model de pla d'equip que proposa la Universitat de Vic és aquest:



Tant el CEIP Can Misses com el CC Mare de Déu de les Neus han començat a introduir aquesta eina per ajudar i regular els aprenentatges i el treball en equip i ja poden fer les primeres valoracions.

Pla d'equip elaborat pels mestres d'infantil del CEIP Can Misses


La introducció del pla d’equip ha estat diferent segons els grups, en alguns casos s’ha fet a través de converses (sobretot a infantil) sobre les diferents funcions dels càrrecs i fent la distribució d’aquests, altres s’ha fet a partir d'anàlisi que ha fet l’alumnat dels seus punts forts i febles tant com a equip com en l'àmbit personal. I s’han fet adaptacions del pla depenent del nivell i característiques del grup.

En general s’observa que alumnat necessita més temps per entendre aquesta nova eina i que són poc crítics respecte al seu treball/actitud dins de l'equip. Pensam que millorarà en el temps. També és important que hi hagi una bona coordinació dins del cicle i entre tutors i especialistes.

Aspectes positius:
  • Fomenta que l’alumnat sigui autocrític, que donin ajuda i que acceptin ajuda dels companys
  • Ajuda a estructurar i organitzar la tasca dels equips.
  • Ajuda a l’organització de l’aula i fer millor feina.
  • Ajuda al fet que els especialistes donen continuïtat al treball cooperatiu.
  • En alguns grups l’alumnat ha estat capaç de definir objectius reals i fer bones propostes de millora.
  • S’han pres les estructures de treball cooperatiu més seriosament, ja que ara saben que seran avaluades amb el pla d’equip. Escolten més als companys.


Dificultats:
  • La manca del temps per treballar correctament el pla d’equip i per assimilar el pla d’equip i els càrrecs. També falta de temps per què la revisió del pla d’equip sigui significativa.
  • Inseguretats per parta del professorat i necessitat de més temps per assimilar-ho.
  • La dificultat de treballar-ho bé amb alumnes competitius, que no volen cooperar o no accepten el pla d’equip.


Propostes de millora:
  • És molt important fer una bona introducció del pla d’equip ben planificada i a ser possible utilitzant alguna dinàmica de l’àmbit A.
  • Formar els equips tenint en compte els possibles desdobles.
  • Tenir una organització horària amb més temps per treballar seguides estructures i el pla d’equip.
  • Utilitzar les mateixes icones i/o plans d’equip per compartir el material i donar continuïtat als plans d’equip en l'ambit de cicle.
  • Ens hem adonat que és molt important seguir cohesionant els grups treballant l’àmbit A.
  • Cal marcar bé les dates per fer la revisió del pla.
  • És molt important tenir una bona coordinació entre el professorat.

Tot i que necessitam una mica més de temps per treballar-ho bé, en general hem vist la gran ajuda que ens pot oferir el pla d'equip, sols cal seguir treballant-lo a les nostres aules. 
Endavant!

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Algunes idees i una programació didàctica per a les oposicions

Els estàndards d'aprenentatge per avaluar

La papallona de n'Austin; avaluació, treball cooperatiu i excel·lència