Algunes idees i una programació didàctica per a les oposicions
Al curs 2016/2017 vaig preparar amb èxit les oposicions del cos de secundària per a l'especialitat d'informàtica. Unes oposicions sempre són una experiència difícil i aquest curs 17/18 també he vist enfrontar-se a molts companys amb aquest tràngol, així que he per què no aportar algunes idees o consells i la meva programació didàctica per aquells que es presenten a futures convocatòries:
La neuroeducació ens aporta algunes orientacions sobre com han de ser les pràctiques pedagògiques basades en el funcionament del cervell i per tant no són sols útil a l'hora de treballar a classe sinó també del nostre estudi per afrontar en garanties aquest procés selectiu, com ens pot ajudar:
- No cal dir-ho, però quan abans comencis a estudiar millor però sobretot intentat planificar la setmana i els mesos per ser el més eficient possible; és important començar prompte a preparar els temes i la programació al teu gust (per exemple al setembre) i deixar els 2 o 3 darrers mesos per preparar la part pràctica (problemes) i estudiar a fons els temes:
- És obvi, però cal fer la teva pròpia programació, evidentment que agafaràs idees de molts llocs però la filosofia de la teva forma de treballar ha de ser la base.
- També has de fer els teus propis temes, ajuda't de temaris però adapta'ls al teu gust, a allò que t'agrada més d'aquell tema i a les teves opinions. Així seran més fàcils d'estudiar i recordar. L'estructura és la ja coneguda amb un Índex, introducció, desenvolupament de punts, conclusió i bibliografia, però és especialment important que tingui un bon suport bibliogràfic actualitzat i demostrar que hem actualitzat el tema amb les darreres notícies i investigacions, aquests junt amb la nostra visió del tema seran comentades a la introducció i "rematades" a les conclusions. Aquí hi ha uns temes no actuals d'informàtica que poden servir com una base (la contrasenya de l'arxiu que cal baixar és "eivissatic.blogspot.com", per obrir l'arxiu "contraseñas.txt" també cal la mateixa contrasenya"eivissatic.blogspot.com":
- Per als temes o blocs de problemes fes esquemes, resums, mapes mentals o conceptuals (són 2 coses diferents) o fins i tot prepara'ls amb visual thinking. A mi em va funcionar molt bé combinar en fulls A3 mapes conceptuals amb visual thinking (no deix aquí cap mostra, ja que sóc un dibuixant molt dolent).
- El Palau de Memòria: aquesta tècnica és fantàstica per memoritzar un conjunt de conceptes o idees. Funciona molt bé i us pot ser de molta útilitat, aquí una breu explicació, però en trobareu moltes més a Internet.
- Intenta fer atractiu el document de la programació, amb un codi de color per trimestres/unitats/blocs... i sintetitza amb taules les Unitats Didàctiques o tot el possible.
- A la programació tot ha d'estar molt ben justificat i has de saber perquè ho fas. Treballar per projectes és perfectament vàlid igual com no fer exàmens o fer-ne un a cada Unitat. També pot ser important donar un pes gros al treball en equip... Tot és vàlid sempre que ho tingues ben clar, sigui coherent amb la teva pràctica i puguis defensar-ho bé.
- Pràctica molt la defensa de la programació i les UDs, fes-ho amb una persona de confiança i fes èmfasi en aquells aspectes diferencials de la teva proposta. Presta atenció a les paraules, els gestos, a qui mires...
Neuroeducació per a les oposicions?
La neuroeducació ens aporta algunes orientacions sobre com han de ser les pràctiques pedagògiques basades en el funcionament del cervell i per tant no són sols útil a l'hora de treballar a classe sinó també del nostre estudi per afrontar en garanties aquest procés selectiu, com ens pot ajudar:
- Distribuix en el temps. Els estudis demostren que s'apren, es recorda i s'obtenen millor resultats si els distribuix l'estudi en el temps. Millor estudiar en 4 sessions d'una hora un mateix tema al llarg de 4 dies, que 4 hores d'una mateix tema seguides. També els resultats són millors si els temes es revisen cada 70 dies i per tant no seria bona idea deixar els estudies dels temes sols per a les darreres setmanes. (Carpenter et al., 2012).
- Intercala temes, problemes i programació. Els estudis estan demostrant que la millor manera d'aprendre consisteix a anar alternant problemes o situacions que requereixin diferents tècniques o estratègies de resolució, per tant no seria bona idea fer resolució de problemes de sols un bloc del temari, sinó treballar amb problemes de diferents parts del temari al mateix temps (Taylor y Rohrer, 2010).
La meva programació didàctica amb les Unitats per a l'especialitat d'informàtica
Algunes consideracions sobre aquesta programació:- Tot i ser de secundària està pensada per a cicles formatius, per tant la legislació és la corresponent a FP. A més la matèria s'imparteix en anglès.
- Personalment crec que el més important és una bona avaluació i una bona metodologia, per això són les parts més llargues;
- A l'avaluació és molt important recalcar la seva funció formativa i formadora, i els diferents actors; el profe però també els alumnes amb co-avaluació i auto-avaluació.
- A la metodologia destacar la importància del treball cooperatiu (no, no és exactament el mateix que el treball en grup, ja que segueix unes estructures definides per aconseguir la participació equitativa de tothom). En general no sabem treballar en equip per tant ha de ser ensenyat!
- També destacar el treball per projectes, en aquest cas un projecte gros al llarg de tot el curs on s'apliquen tots els coneixements adquirits. Així afavorim un aprenentatge significatiu i amb sentit pels alumnes.
- La programació inclou a la darrera part les UD a unes taules molt completes. Amb aquestes taules i els materials necessaris ja ho tenim tot per fer també la defensa de la UD.
I si ets de FP, aquí el govern basc té moltes programacions publicades, per exemple aquesta d'informàtica.
Podeu deixar als comentaris observacions sobre aquestes o altres idees.
Referències estudis Neuroeducació
Llibre: Neuroeducación en el aula. Jesús C. Guillén. 2017
Tres técnicas de estudio efectivas para mejorar el aprendizaje del alumno: del laboratorio al aula. Blog Escuela con cerebro.
Llibre: Neuroeducación en el aula. Jesús C. Guillén. 2017
Tres técnicas de estudio efectivas para mejorar el aprendizaje del alumno: del laboratorio al aula. Blog Escuela con cerebro.
Hola!!
ResponEliminaA Catalunya vas aprovar? Entenc que a Eivissa.
Vas aplegar al final dels dos llocs? Pots fer una comparativa d'un lloc a altre.
Gràcies per aportar la teva experiència. Ojala algún dia jo també puga fer-ho!!
Hola!
EliminaVaig arribar al final dels 2 llocs. Cada oposició és diferent i depen molt de tribunal a Catalunya la part pràctica estava poc actualitzada (C, php, subnetting...) i havia una part tipus test. A Balears els problemes eres més actuals; Java, encriptació, IP6...
El tribunal de Catalunya no em va semblar gaire just, doncs després d'una bona defensa em varen deixar fora amb un 4'5, i deixant passar sols a 20 a per a 20 places (imagino que per compensar que tot i haver passat la part pràctica la meva nota era justa).
Sort!
Hola Ximo,
ResponEliminaTrobo molt generós per la teva part poder contribuir a altres persones que han de passar per el mateix tràngol que vas passar tú, que és el de preparar i superar unes oposicions
Trobo el comparteixes molt interessant.
Per cert quina és la contransenya per extreure el fitxers del ZIP que ha deixat al link "temes oposicions informàtica"
Moltes gràcies
Josep Sabio.
Ximo
EliminaSi vols pots enviar-me la contrasenya al e-mail: jsabio@xtec.cat
gràcies
Josep.
Hola Josep,
Eliminala contrasenya la trobaràs al mateix fitxer zip, dins de l'arxiu de text "contraseñas.txt"
Hola Ximo.
ResponEliminaMoltes gràcies per l'aportació i opinió que dones en el teu blog. Em podries facilitar la password del zip on has pujat el temari d'informàtica al correu: jsaezburrell@gmail.com.
Moltes gracies.
Hola Jordi, la contrasenya la trobaràs al mateix fitxer zip, dins de l'arxiu de text "contraseñas.txt"
EliminaL'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaBones Ximo, moltes gràcies pels consells i tota la informació compartida.
ResponEliminaAquest any em presento a les oposicions d'una família de FP que no és la teva (Intervenció Sociocomunitària), i tot i que ja he consolidat una bona programació (amb millores a fer, clar està), encara em sorgeixen alguns dubtes que crec que són força bàsics, i em preguntava si me'ls podries resoldre. He desenvolupat les Activitats d'E-A, les quals estan resumides en les taules que proposa el departament (on s'especifiquen les hores, RA's, CA, Breu Descripció, Títol, etc). Tenint en compte això:
- En total m'han sortit 25 Activitats d'E-A desenvolupades en les taules. He escoltat que, d'aquestes 25, he de desenvolupar-ne 6 més extensa i específicament, i d'aquestes 6, el jurat n'escull 3 de les quals he d'exposar una. És cert? I en el cas que hagi de desenvolupar de forma més extensa 6, on les vas ubicar tu, als annexes?
Gràcies per tot!
No m'atreviria a dir-te, doncs ja fa 3 convocatòries des de la meva i pot haver canviat. Sí que et puc dir que jo les vaig ubicar i desenvolupar totes a la programació. Als annexos sols tenia exemples d'eines d'avaluació, exercicis, examens, presentacions...
EliminaPots veure a l'exemple de programació com les vaig desenvolupar totes.
Esper que et sigui d'ajuda però jo demanaria a altres companys o sindicats...
Sort!
Hola!!! estic buscant a la pàgina que has facilitat la programació d'unitats didàctiques de m2 de preimpessió digital i no les trobo, em podries enviar un enllaç?
ResponEliminaGràcies
Hola, sembla que no hi ha cap de programació d'aquesta modul;
Eliminahttps://ivac-eei.eus/es/familias-profesionales/artes-graficas-arg/ciclos-formativos/tecnico-en-impresion-grafica.html#PRG
Bon dia Ximo,
ResponEliminaEn primer lloc agraïr-te la contribució que estàs fent!!
Tinc un dubte referent a les Activitats i Annexes. Bé, a la meva programació he posat les taules proposades pel Departament. Fins aqui tot correcte. Però tinc un dubte existencial: què vols dir que n'he de desenvolupar 6? A la mateixa programació o a la exposició de la UD? Com? En principi, ho estàn totes (més o menys com ho has fet tu). No ho acabo d'entendre...
Respecte als annexes, obviament no m'hi caben tots els materials/recursos que s'han d'utilitzar per a desenvolupar la programació. Puc ficar-ne un model de cada tipus?
Gràcies per tot,
María.
Hola María!!
ResponEliminaAbans de res comentar-vos que no sóc cap expert en normativa i menys de Catalunya (faig feina a Baelars) i tampoc he llegit la convocatòria actual.
>>desenvolupar 6? A la mateixa programació o a la exposició de la UD? Com? En principi, ho estàn totes (més o menys com ho has fet tu). No ho acabo d'entendre...
Però al menys fa 2 anys a FP la convocatòria indicava que hi hàvia que tenir al menys 6 Unitats Formatives (no són exacatament el mateix que UD) desenvolupades a la programació. Si veus la meva programació no en tenc 6 les tenc totes. I així era també a Balears, calia tenir totes les unitats desenvolupades i també és el que es sol demanar a primària i secundària, però comprova bé la convocatòria (és la teva biblia!!)
Respecte dels annexes hi ha gent que en porta una gran quantitat, jo preferia portar-ne uns models de cada tipus i UD... però això va a gustos...
Sort i ànims!
Bon dia Ximo,
ResponEliminaTrobo molt interessant tot el que expliques. Tot just començo ara a preparar les UD i no se si arribaré a temps. Vull fer-les basant-me en el meu treball a l'aula i volia veure altres programacions. Pel que fa a les teves no he pogut obrir l'arxiu de les contrasenyes...
Moltes gràcies per la teva generositat.
Teresa
Hola Ximo,
ResponEliminaGràcies per compartir la teva experiència. Aquest any em presento a oposicions d'una especialitat d'FP, i volia saber si l'index de la teva programació em serviria com a guia per estructurar la meva programació o no té a veure amb la programació d'FP.
Gràcies
Hola!
EliminaSi deuria de servir, la meva també era de FP.
Sort!
Hola, tens cap exemple de guió per a la defensa de la programació?
ResponEliminaHola. Per poder obrir els documents, quina es la contrasenya? moltes gràcies
ResponEliminaHola Maria. A la carpeta comprimida trobaràs un fitxer de text anomenat contrasenyes.txt, allà hi són.
EliminaSalut i sort
Hola Ximo, aquest arxiu de "contrasenyes.txt" també està xifrat. Almenys a mi no em deixa obrir-lo.
EliminaLa contrasenya és la mateixa "eivissatic.blogspot.com".
EliminaSalut i sort!