La papallona de n'Austin; avaluació, treball cooperatiu i excel·lència
A l'escola de n'Austin van posar en marxa un projecte científic per recaptar sous per a la conservació dels habitats de les papallones.
Austin tenia com a objectiu fer una il·lustració científica precisa en color per poder identificar un tipus concret de papallona. Però sent un nen de primer grau, sense una habilitat artística especial i amb una motricitat fina en desenvolupament, i això és important, sense gaire coneixement d'il·lustració científica, fer-ho bé era tot un repte.
Desprès de fer el dibuix, Austin i un grup de companys facilitats per el mestre, van analitzar el dibuix al costat de la fotografia de la papallona. En aquest grup, Austin i els seus companys van ser recolzats per començar a pensar com científics - per observar acuradament i registrar les seves observacions - i no només per crear un dibuix.
Es va demanar als companys de Austin que li donessin consells sobre com podria canviar el seu dibuix per fer-lo més semblant a la foto. La crítica es va dividir en dues fases; primer els estudiants es van centrar en la forma de l'ala; quan la forma era correcta, es van traslladar al patró de les ales. La classe havia creat rúbriques per avaluar la qualitat que li agradaria en aquestes dues parts.
Es va demanar als estudiants que fessin la crítica de forma útil, específica i amablement en els seus comentaris.
Els altres nens de primer grau van observar acuradament la foto i van suggerir a Austin que fes algunes modificacions. Austin estava content dels suggeriments, i tot seguit va fer el segon esborrany.
Aquest procés el van repetir fins a obtenir un dibuix científicament acurat. Podeu veure tot el procés al vídeo següent:
Aquest va ser el dibuix que es va utilitzar finalment:
El procés reflexa la transformació d'un dibuix d'un nen petit en tota una descripció científica d'una papallona. Aquest és un exemple de treball en equip (no sembla utilitzar estructures cooperatives però es podria adaptar molt bé), però també de la importància d'una avaluació formativa per arribar a l'excel·lència. Podeu trobar les rúbriques i materials d'aquesta experiència aquí.
Per iniciar una acció hem de tenir un punt de partida. No importa que aquest sigui més o ménys bo. Poc a poc, l'anirem treballant fins obtenir un resultat que considerem satisfactori.
ResponEliminaEfectivament, d'aquí també la importància de fer una bona avaluació inicial.
Elimina