Projecte Erasmus+; Jobshadowing a Vidin, Bulgària


Dins del marc del nostre projecte "Comparte y aprende" del programa KA101 d'Educació Escolar Erasmus+, hem visitat la ciutat de Vidin, Bulgària des del 25 al 29 de març per realitzar un període d'observació al centre Exarch Antim I Maths & Science High School



Dia 1: Visita a l'extraescolar de robòtica i entrevista amb la directora i coordinadora


25 de març, després de trobar-nos amb la nostra amfitriona Manuela, hem visitat la classe d'extra-escolars de Robòtica on els alumnes estan treballant amb els Robots Lego Mindstorms EV3 per preparar la First Lego League de Bulgària. Els alumnes aprenen d'una forma bastant autònoma, on la professora els ha explicat les funcions bàsiques i ells fan recerca per programar el robot. Fan un ús bàsic dels sensors i per evitar desviaments han assegurat les rodes pels costats perquè no es moguin.






Els alumnes mostren molt d'entusiasme quan els mostram la nostra participació a la FLL i especialment pel nostre projecte científic.

Aquesta extra-escolar no es connecta amb el currículum de les matèries perdent aquí una oportunitat de canviar la forma de treballar a classe, on ens expliquen que fan un ensenyament tradicional transmissiu.

Posteriorment ens reunim amb la directora del centre per conversar sobre el funcionament del centre, algunes idees que podem destacar:

  • Els centres tenen autonomia per contractar a professorat que després d'un possible període de prova de 6 mesos queden com a fixos al centre.
  • Fan un ús bàsic de les TIC i treballen amb llibres.
  • Aquest centre de secundària està especialitzat en Ciències i Mates, ja que al sistema educatiu Búlgar a partir dels 13 trien entre ciències o llengües i van a diferents centres.
  • Tenen un professorat amb una mitjana d'edat alta poc propens a la innovació.



Dia 2: Visita a l'entrenament de volei i observació de classes de matemàtiques i biologia


Començam el dia amb la visita a l'entrenament de l'equip de voleibol femení del centre que pròximament participarà en el campionat del món de voleibol escolar. Posteriorment visitam el centre i assistim a dues classes de 3r d'ESO, una de matemàtiques i una altra de biologia, alguns aspectes a destacar d'aquestes visites són:

  • Les classes són d'un grup amb molt bons resultats, a Bulgària els estudiants trien assignatures/grups on s'accedeix per nota, així els estudiants estan agrupats per resultats acadèmics, sent així un sistema on no hi ha una verdadera inclusió.
  • Es respira un bon ambient a l'aula on els alumnes tenen permès l'ús del mòbil, menjar i beure, seure amb el company que desitgen... i al mateix amb respecte cap al docent.
  • Les classes tenen una estructura transmissiva però els professors fan ús de tecnologies i bons exemples o de l'acompanyament a l'estudiant en la indagació. Per exemple, a la classe de matemàtiques a través d'exemples i preguntes (mètode socràtic) els alumnes dedueixen el teorema, posteriorment resoldran problemes com a deures utilitzant aquest teorema.
  • Cada grup/classe té un quadern físic compartit per tots els professors on anoten les notes, faltes d'assistència, continguts treballats... Al mateix temps cada alumne té el seu butlletí de notes que ha de portar a totes les sessions i on els alumnes anoten les qualificacions que han de signar tots els professors.
  • Les sessions són de 45 minuts però entre arribada i sortida es queden en uns 30 minuts, però són ben aprofitades, després de cada classe tenen entre 10 i 30 minuts de descans.
  • Les parets del centre no mostren en general treballs dels alumnes però sí pòsters o fotos de docents, polítics, herois, figures històriques o científics...


Registra d'aula del grup/classe amb continguts treballats, notes, faltes...



Dia 3: Observació de classes d'angles i literatura Búlgara



El mati del tercer dia el vàrem dedicar a una visita cultural amb la companyia de la coordinadora Erasmus+ del centre (Manuela), la visita va a ser a la famosa fortificació de Belogradchik, a uns 50 km de Vidin.

A la tarda assistim a dues classes, la primera d'anglés, en la qual participem amb l'alumnat a un Kahoot sobre qüestions ecològiques. Aquí observam un ús de les tecnologies similar a com es realitza als nostres centres, on l'alumnat utilitza el mòbil sense especials restriccions.
Posteriorment assistim a una classe de literatura Búlgara, la classe versa sobre una autora molt popular a Bulgària i la novetat és que aquí s'utilitza una presentació sobre aquesta autora realitzada pels alumnes, també són uns altres alumnes els que fan les explicacions. Finalitzam la sessió amb la lectura d'un poema d'aquesta autora.





Dia 4: Visita a una escola de Zajecar (Sèrbia) i observació de classes d'informàtica



Pel matí realitzem una visita cultural pel nostre compte en la qual visitem la pròxima localitat sèrbia de Zajeçar, on visitem l'escola de primària Elementary school Desanka Maksimovic, on tot i que no ens esperaven varen ser molt amables i van mostrar molt d'interès en realitzar projectes en comú entre els nostres centres.
  • A la trobada va participar el director del centre, un alumne portuguès que parlava espanyol, una alumna espanyola, la professora d'anglés i coordinadora del projecte Erasmus del centre i l'orientadora/pedagoga del centre. A la conversa vàrem parlar sobre les diferències i similituds entre els nostres sistemes educatius i val la pena destacar alguns aspectes:
  • Els alumnes van a l'escola de primària fins als 14 anys i després passen a secundària, no estam segurs però pot ser que també utilitzen el sistema de "Gymnasium" com a Bulgària, amb centres per a estudiants amb bons resultats i altres més orientats al món laboral.
  • Tenen un professorat amb una mitjana d'edat més jove.
  • Les classes també semblen seguir una estructura transmissiva bastant clàssica.
  • Ens crida l'atenció que les portes del centre estan sempre obertes i els alumnes (petits també) entren i surten en llibertat del centre, tant al pati com entre classes.
  • Es respira un bon ambient al centre i els alumnes manifesten que els agrada anar a l'escola (a excepció de quan tenen exàmens).
  • Fan jornada partida de matí i tarda.

Després de tornar a Vidin visitem dues classes d'informàtica i cal destacar:

  • Es tracta d'un mateix grup amb classes desdoblades d'aproximadament 12 alumnes.
  • Els alumnes estan fent pràctiques de programació amb interfície gràfica a un nivell bastant més alt del que feim aquí i utilitzant un llenguatge propietari de Microsoft com és C#.
  • Els alumnes han fet algorítmica anteriorment, però no estam segurs de què entenen perfectament el que fan, ja que van seguint les instruccions passa per passa de la professora.
  • Hi ha bastants alumnes, en demanar-los si estudien informàtica perquè els agrada, responen que en gran part perquè té sortida laboral. Confirma això els estudis que diuen que a societats més masclistes on les dones tenen menys oportunitats, elles fan més estudis d'enginyeria i ciències i en societats amb més oportunitat n'estudien menys?





Dia 5: Avaluació del període d'observació i viatge de tornada a Eivissa.

En aquest últim dia, acudim a l'escola per a realitzar l'avaluació del job shadowing i deixam algunes observacions sobre el seu sistema educatiu i sobre el nostre centre.
Ens acomiadem de Manuela i dels seus companys i vam emprendre el nostre viatge de retorn a casa, que realitzem sense incidents a ressaltar.

Visió general de l'experiència


En general, la metodologia en aquest centre visitat és bastant clàssica i a pesar de ser un centre especialitzat en ciències no integren les diferents matèries per treballar el currículum des d'una perspectiva més global. L'ús de les TIC és bastant comú i encara que no tenen grans recursos fan un bon ús. Però cal destacar també que al ser un centre per alumnes amb bons resultats no veiem una vertadera integració i treball en diferents nivells, sent així una situació no gaire propera a les nostres circumstàncies. 

Destacar que a pesar d'aquestes circumstàncies hem vist bons exemples de treball a l'aula guiant, acompanyant a l'alumne i fent-lo partícip del seu propi procés d'aprenentatge. Al mateix temps però, també ens fa reforçar que nosaltres també treballam bé, tot i que la nostra línia de treball és bastant  diferent.

A més aquesta visita em fa valorar la potencialitat del projecte europeu per col·laborar entre centres i de les grans possibilitats que obri Erasmus+ per aprendre, col·laborar i conèixer altres cultures, i aquest precisament és el gran valor i la vertadera oportunitat d'Europa.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Algunes idees i una programació didàctica per a les oposicions

Els estàndards d'aprenentatge per avaluar

La papallona de n'Austin; avaluació, treball cooperatiu i excel·lència