Sa Graduada avança en equip en el treball de les emocions


Ja vam contar aquí el bon treball del claustre de Sa Graduada en la detecció de les seves necessitats i planificació per al treball de les emocions al centre. A les següents sessions vam comptar amb l'ajuda d'Esther Garcia (membre del GROP). Per avançar en els següents elements:
  1. Estratègies per a una millor gestió de l'aula.
  2. El respecte com a element essencial per a la millora de la convivència.
  3. La implicació i compromís per millorar la convivència.
  4. Tenir i seguir una línia de treball consensuada (normes, línies d'actuació...) per tots.
  5. El treball per a la prevenció dels conflictes.
  6. I el treball de les competències emocionals per gestionar les emocions.

Amb aquests objectius en ment van planificar les activitats que portarien a les seves aules, primer fent una pluja d'idees i després un pla d'acció per portar-les endavant.





Les setmanes següents els docents de Sa Graduada van treballar de valent per coordinar-se i treballar les emocions segons els seus objectius, en la majoria de casos aquestes intervencions van anar dirigides a treballar les 2 primeres competències emocionals (consciència i regulació). Van fer un gran treball per cicles i ens van presentar els seus resultats en unes sessions molt profitoses. Entre altres coses han treballat:
  • Contes per treballar les emocions.
  • Bústia de les emocions.
  • Racons de la calma.
  • Mood Meeter i altres eines com ara medalles per fer visibles les emocions.
  • Registres d'emocions.
  • Mini-teatres


Sobretot ha estat molt interessant la participació transversal amb els especialistes i el gran treball per equips que s'ha fet.

Una de les experiències més interessants va ser la de l'experiència de Teatre Fòrum per al treball de la cohesió de grup i la gestió dels conflictes, que va ser presentada a les Jornades d'Experiències del CEP d'Eivissa;




 A les imatges següents es veu alguns dels racons creats pels mestres d'infantil:



Després del bon treball vam avaluar els resultats. Respecte als objectius inicials:

  • Millorar les competències emocionals del professorat i d'alumnat. Està en procés, sobretot els docents destaquen que els alumnes comencen a verbalitzar com es senten i tenir un major vocabulari emocional.
  • Millorar la convivència al centre. També en procés, cal destacar que consideren que ha millorat la gestió i resolució de conflictes i que l'alumnat comença a ser més autònom. 
  • Conèixer estratègies per gestionar l'aula. En Procés, han après noves estratègies i sobretot han après molt d'altres companys, els alumnes expliquen com es senten i  utilitzen tècniques de regulació com ara el control de la respiració.
Així en relació al punt de partida consideren que han avançat en:

  • Han millorat les relacions a l'aula i l'estat d'ànim. Així com la consciència emocional.
  • Els alumnes demostren més empatia.
  • Hi ha més coordinació i cohesió entre els docents.
  • El professorat és més conscient de la seva actitud i de les activitats i accions que fan.
Consideren que ha canviat a l'aula i al centre:
  • Tenen nous espais i materials per al treball d'emocions, conflictes...
  • Al centre hi ha una major consciència de l'importància del treball de les emocions.
  • S'ha iniciat un altre camí per a la gestió dels conflictes que cal seguir treballant.
Però també tenim altres interrogants:

  • Com donar continuïtat a aquest treball, respecte de:
    • Professorat nou vingut
    • Organització i horari escolar
    • Com treballar-ho des de l'inici de curs planificadament.
    • Com seqüenciar les activitats i competències a treballar.
I així els nous objectius de millora són:
  • Fer agrupaments i horaris per poder tenir espais per treballar les emocions.
  • Incorporar les emocions seqüenciadament als diferents nivells i/o al pla de convivència.
  • Ampliar les activitats i estratègies.
Finalment vam acabar resumint la formació amb un quadre (dos en aquest cas) i una paraula que reflecteixen el que ha estat aquesta formació, una gran feina en equip i un nou paisatge:




Donar l'enhorabona a l'equip del CEIP Sa Graduada per la seva implicació, pel seu gran treball i per aquesta il·lusió per donar al seu alumnat la millor educació des d'una perspectiva integral. 

Un bon resum d'aquest treball en equip es veu en aquestes imatges de la cohesió i bon ambient generat dins del grup.








Comentaris

  1. Ha estat un dels millors cursos de formació que he fet perquè m'he sentit part d'un projecte i d'un equip. Gràcies a tots!!!

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

Algunes idees i una programació didàctica per a les oposicions

Introduint el pla d'equip dins del treball Cooperatiu

La papallona de n'Austin; avaluació, treball cooperatiu i excel·lència