La millora de la competència lingüística al CEIP Vénda d'Arabí

El CEIP Vénda d'Arabí ha iniciat aquest curs un procés de millora en el seu treball de les competències de la lectura i escriptura, on, partint de l'anàlisi de la pròpia pràctica van determinar les característiques ideals d'un bon tractament de la lectura i escriptura:






A partir d'aquí van extraure els següents 4 objectius principals a treballar i els seus indicadors d'èxit:



Amb l'ajuda de Begoña de la Iglesia vam aprofundir en aquests objectius i a continuació vam posar en comú les idees més rellevants i que podíem traslladar al centre i a les aules.






Aquestes noves pràctiques les vam relacionar amb els 4 objectius que teniem:






Experimentant a l'aula

I per grups vam dissenyar i posar en pràctica algunes d'aquestes pràctiques, entre altres les experimentacions van ser:
  •  A  6è; nous plans per al foment de la lectura i escriptura, amb nous racons per la lectura i escriptura, introduir eines d'auto-avaluació i les bústies per crear històries, 
  • A P3 ens han mostrat l'anàlisi del procés d'adquisició de la lectura i escriptura i com ho treballen.
  • Racons i espais de lectura a tots els nivells.
  • N'Elena i Yolanda han elaborat un recull de documents amb la línia de treball de lectura i escriptura per a infantil i primer cicle de primària.
  • Neus i Anna ens han mostrat com treballen la lectura i escriptura creativa amb contes creats pels alumnes de P4.
  • Marimar i Encina han fet un gran treball amb materials manipulatius.
  • Igualment els mestres de l'aula UEECO i de 2n ens han mostrat com treballen amb aquests materials manipulatius i una intervenció molt concreta amb l'alumnat per ajudar-lo a passar de fase lectora.
  • A 3r ens han mostrat com han utilitzat el treball cooperatiu a les seves aules per millorar l'autonomia de l'alumnat i els èxits i dificultats trobats.
  • A 5è també ens han mostrat l'experimentació de noves mesures per fomentar la lectura, com la lectura lliure, l'amic lector, la creació de les seves pròpies històries...
  • I per part de l'equip directiu, un pla molt complet a mig i llarg termini per millorar la competència lingüística 





Avaluació


Finalment vam avaluar si amb aquestes pràctiques hem millorat les nostres pràctiques i assolit els nostres objectius. Els hem classificat en assolits, en procés i no assolits:
Assolits:

  • Els alumnes mostren i verbalitzem la seva motivació per llegir a l'hora de lectura.
  • Els mestres utilitzen més varietats de recursos i materials
  • L'estat emocional de l'alumnat millora.
  • S'incrementa el treball entre iguals. (Però cal consolidar-ho).
  • Es fa un seguiment de les metodologies acordades.
En procés o parcialment assolit:

  • Hi ha una millora en la creació dels texts. 
  • El mestre proporciona moments per realitzar activitats per a la creació lliure i espontània; assembles, tallers/racons, missatges...
  • La majoria de la classe va de manera autònoma al racó d'escriptura (de moments sols tenen racó de lectura).
  • S'incorporen acords als documents de centre (PGA...). Alguns acords ja s'han incorporat i altres els ha calendaritzat l'equip directiu per treballar-los i incorporar-los.
  • Es treballa a partir dels interessos i els contextes diaris
  • El centre té un  decàleg a l'abast de tothom amb la metodologia a seguir per assolir la lectura i escriptura de forma adient. (S'ha creat un document per a infantil i primer cicles de primària).

No assolits:
  • S'expliquen  als pares els acords del centre (Es farà més endavant, quan estigui tot més consolidat)
  • Els acords  es comuniquen al claustre (està calendaritzat)

També destaquen els següents canvis a l'aula i centre: 
  • S'ha millorat el clima d'aula.
  • S'ha incrementat molt la motivació per la lectura, i ara són els alumnes els que demanen per llegir.
  • El centre té una línia de treball comuna i compartida.
  • S'han creat racons i espais per la lectura
  • El professorat treballa més a partir dels interessos de l'alumnat.
  • Major ús de materials manipulatius. 

Però queden interrogants com ara...

  • Com seguir treballant amb els alumnes amb greus dificultats o falta d'interès.
  • Com documentar-ho tot.
Per tant d'aquí podem trobar nous objectius de millora:
  • Millorar el treball amb l'alumnat amb dificultats.
  • Documentar.
  • Millorar el treball de l'escriptura.
  • La connexió entre escola i societat.
  • Compartir les bones pràctiques del professorat.

Quin gran equip!

Cal destacar en tot el moment el gran treball de tot l'equip i la seva cohesió i especialment de l'equip directiu com a guies d'aquest procés, i l'apropiació que ha fet el claustre del reball de la cohesió delgrup i l'àmbit emocional, amb dinàmiques com les de l'escala de provenció i el treball de les emocions:





Com no podia ser d'altra manera vam fer una avaluació més emocional al respecte de la formació i ho vam recollir amb una paraula, on la més repetida va ser "il·lusió" i un quadre on el més triat va ser "La finestra oberta" de Matisse:



Enhorabona pel bon treball i un plaer treballar amb aquest gran equip!

Lidia i Ximo

Comentaris

  1. Us volem donar les gràcies Ximo, Lidia i Begoña per acompanyar-nos i ajudar-nos en la millora de la competència lingüística del nostre centre; i per fer que les sessions de feina fossin molt agradables i profitoses.
    I que tota aquesta feina s'està i posarà a la pràctica amb el gran equip de mestres que tenim. I que, com reflexa l'obra "La finestra oberta" de Matisse, estam oberts a aprendre, compartir i apreciar el que tenim.

    Salutacions,
    Eva.

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

Algunes idees i una programació didàctica per a les oposicions

Els estàndards d'aprenentatge per avaluar

La papallona de n'Austin; avaluació, treball cooperatiu i excel·lència