Estructures bàsiques de treball cooperatiu i la seva aplicació
Continuam amb les formacions en treball cooperatiu, on el professorat ha aplicat les estructures bàsiques per treballar els continguts. Les estructures treballades han estat:
- Llapis al mig.
- 1-2-4
- Parada de 3 minuts
- Foli giratori
- Lectura compartida
- El joc de les paraules
A més de treballar el contingut pensem que el treball cooperatiu ens ha d'ajudar a que els alumnes participin de manera equitativa (tots els membres de l’equip han de participar de manera activa tenint unes responsabilitats) i ha d’haver-hi interacció simultània (s’ajuden i es donen suport mútuament tant pel que fa als aprenentatges com al seu comportament i actitud).
Així vam extraure com l'aplicació de les dinàmiques han facilitat o no la participació equitativa i la interacció simultània, i vam extreure unes conclusions per a l'aplicació de les dinàmiques:
Faciliten la participació equitativa
- Cal fer un seguiment del funcionament dels equips per tal què tothom participi (1-2-4 i llapis al mig)
- Al llapis al mig és convenient tenir 4 activitats per grup, una per alumne.
- Combinar el joc de les paraules amb la dinàmica 1-2-4 va fomentar molt la participació equitativa
- Fer parelles dins del grup i amb una activitat adequada (redacció d’una història) ha propiciat la participació equitativa. (foli giratori)
- Cal fomentar que els companys ajudin a l’alumnat que no participa en el llapis al mig (per exemple amb càrrecs/rols, un objectiu de grup clar, tenir torns definits, fomentar el diàleg)
- Important definir el rol i tenir en compte la distribució de paràgrafs o tasques (lectura-dibuix compartit).
Fomenten la interacció simultània
- En general l'organització de l'espai físic és important per afavorir la interacció.
- Sí, però supervisada pel docent i/o entre ells i amb un control dels torns i el volum de veu.
- Fer servir 1-2-4 ha fomentat el consens.
- Alguns grups no ha estat bona la interacció (parada de 3 minuts).
- Facilitada al fer parelles dins del grup i amb una activitat adequada a aquesta dinàmica (foli giratori)
- És important el repartiment de càrrecs (lectura compartida)
Conclusions pràctiques: Què hem de tenir en compte
en posteriors aplicacions?
- Definir bé l’objectiu de l’activitat per triar la dinàmica més adient i que estigui ben estructurada, amb consignes i rols ben definits.
- Per afavorir una mirada positiva cap al treball cooperatiu i donar confiança al professorat, començar amb una estructura dinàmica fàcil que els deixi amb ganes de més. Amb conceptes ja assolits si fos necessari (èxit assegurat).
- En general funciona millor si tenim grups base (consensuar entre equips educatius els grups).
- Al final de la dinàmica reflexionar sobre el funcionament del grup (avaluació). A partir d’aquí podríem elaborar i supervisar plans d’equip.
- Avaluació i valoració de l’activitat tant des de la veu dels infants com del professorat (en assemblea?)
- Fomentar la participació equitativa donant rols a cada membre.
- Fer observació i seguiment del grups.
- Seguir donant suport i adaptant materials als alumnes que ho necessitin.
- Fer una bona gestió de l’espai físic i del temps.
- En adaptar les dinàmiques tenir sempre en compte si fomenta la participació equitativa i la interacció simultània.
- Fer més intercanvis entre els equips (foli giratori), dinàmiques més àgils.
- El joc de les paraules pot ser més adequat per al final de la unitat.
De nou molt bona feina dels docents del CEIP Can
Misses i Col·legi Mare de Déu de les Neus. Gràcies!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada