Estructures bàsiques de treball cooperatiu i la seva aplicació


Continuam amb les formacions en treball cooperatiu, on el professorat ha aplicat les estructures bàsiques per treballar els continguts. Les estructures treballades han estat:
  • Llapis al mig.
  • 1-2-4
  • Parada de 3 minuts
  • Foli giratori
  • Lectura compartida
  • El joc de les paraules
A més de treballar el contingut pensem que el treball cooperatiu ens ha d'ajudar a que els alumnes participin de manera equitativa (tots els membres de l’equip han de participar de manera activa tenint unes responsabilitats) i ha d’haver-hi interacció simultània (s’ajuden i es donen suport mútuament tant pel que fa als aprenentatges com al seu comportament i actitud). 

Així vam extraure com l'aplicació de les dinàmiques han facilitat o no la participació equitativa i la interacció simultània, i vam extreure unes conclusions per a l'aplicació de les dinàmiques:


Faciliten la participació equitativa
  • Cal fer un seguiment del funcionament dels equips per tal què tothom participi (1-2-4 i llapis al mig)
  • Al llapis al mig és convenient tenir 4 activitats per grup, una per alumne.
  • Combinar el joc de les paraules amb la dinàmica 1-2-4 va fomentar molt la participació equitativa
  • Fer parelles dins del grup i amb una activitat adequada (redacció d’una història) ha propiciat la participació equitativa.  (foli giratori)
  • Cal fomentar que els companys ajudin a l’alumnat que no participa en el llapis al mig (per exemple amb càrrecs/rols, un objectiu de grup clar, tenir torns definits, fomentar el diàleg)
  • Important definir el rol i tenir en compte la distribució de paràgrafs o tasques (lectura-dibuix compartit).


Fomenten la interacció simultània

  • En general l'organització de l'espai físic és important per afavorir la interacció.
  • Sí, però supervisada pel docent i/o entre ells i amb un control dels torns i el volum de veu.
  • Fer servir 1-2-4 ha fomentat el consens.
  • Alguns grups no ha estat bona la interacció (parada de 3 minuts).
  • Facilitada al fer parelles dins del grup i amb una activitat adequada a aquesta dinàmica (foli giratori)
  • És important el repartiment de càrrecs (lectura compartida)


Conclusions pràctiques: Què hem de tenir en compte en posteriors aplicacions?
  • Definir bé l’objectiu de l’activitat per triar la dinàmica més adient i que estigui ben estructurada, amb consignes i rols ben definits.
  • Per afavorir una mirada positiva cap al treball cooperatiu i donar confiança al professorat, començar amb una estructura dinàmica fàcil que els deixi amb ganes de més. Amb conceptes ja assolits si fos necessari (èxit assegurat).
  • En general funciona millor si tenim grups base (consensuar entre equips educatius els grups).
  • Al final de la dinàmica reflexionar sobre el funcionament del grup (avaluació). A partir d’aquí podríem elaborar i supervisar plans d’equip.
  • Avaluació i valoració de l’activitat tant des de la veu dels infants com del professorat (en assemblea?)
  • Fomentar la participació equitativa donant rols a cada membre.
  • Fer observació i seguiment del grups.
  • Seguir donant suport i adaptant materials als alumnes que ho necessitin.
  • Fer una bona gestió de l’espai físic i del temps.
  • En adaptar les dinàmiques tenir sempre en compte si fomenta la participació equitativa i la interacció simultània.
  • Fer més intercanvis entre els equips (foli giratori), dinàmiques més àgils.
  • El joc de les paraules pot ser més adequat per al final de la unitat.



De nou molt bona feina dels docents del CEIP Can Misses i Col·legi Mare de Déu de les Neus. Gràcies!

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Algunes idees i una programació didàctica per a les oposicions

Els estàndards d'aprenentatge per avaluar

La papallona de n'Austin; avaluació, treball cooperatiu i excel·lència