Treball Cooperatiu, algunes experiències treballant la cohesió de grup
Als centres ja hem començat a aplicar les primeres dinàmiques de l'àmbit A del Programa CA/AC, sobretot hem treballat dinàmiques per promoure "El coneixement mutu i les relacions positives i d’amistat entre l’alumnat del grup" algunes de les dinàmiques més aplicades han estat:
- La maleta
- La teranyina
- La silueta
- L'entrevista
- Pàgines groges
- El joc de la NASA i l'equip d'en Manel (Activitats per mostrar la importància del treball en equip i demostrar la seva eficàcia)
- Grup Nominal (Dinàmiques de grup per fomentar el debat i el consens en la presa de decisions)
- El món de colors (Activitats per preparar i sensibilitzar l’alumnat per treballar de forma cooperativa)
Èxits aconseguits
Al fer aquestes dinàmiques hem considerat que hem aconseguit objectius tan importants com ara:
- Hem aconseguit que participi tot l'alumnat i es sentin escoltats.
- Els alumnes s'han conegut més i també el professorat.
- He reflexionat sobre la meva manera de treballar a l'aula i motivar-me per buscar coses noves.
- Crear un clima de confiança a la classe.
- Han vist que treballant en equip aconsegueixen millor resultats.
- Que podem ajudar-nos i que tots som especials.
- Millorar l'autoestima.
- Que expressin els seus sentiments.
Dificultats i coses a tenir en compte
També però, cal tenir en compte algunes coses per aplicar les dinàmiques de l'àmbit A:
- Recordar la necessitat de què tothom participi però sense obligar a ningú, i sí ajudant-los a què vegin important la seva participació, tot acompanyant als alumnes més introvertits.
- Cal explicar (instruccions breus i concises) i preparar bé les dinàmiques, i al finalitzar fer una posada en comú per valorar els resultats amb la classe valorant positivament els resultats.
- Assegurar-nos que tots han entès bé la dinàmica.
- Adaptar la dinàmica a l'edat i les característiques del grup.
- En certes dinàmiques els costava destacar aspectes positius d'ells mateixos, aquí és molt important que la resta de grup els ajudi a cercar aquests aspectes positius, això ajudarà a millorar l'auto-estima.
- Per a dinàmiques com la xarxa de suport, començar amb alumnes més empàtics per iniciar-nos d'una forma positiva. Així iniciam un procés de consciència de que tots podem ajudar.
- Tenir sempre presents l'objectiu de la dinàmica (i dimensions que treballa)
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada