Estructures d'interacció a l'aula i treball cooperatiu

One Laptop per Child con licencia CC by 2.0

L'aprenentatge constitueix una experiència de socialització de l'estudiant i aquesta experiència de socialització ha de ser una experiència rica per al grup d'estudiants.

Podem considerar tres estructures d'interacció-socialització possibles a l'aula: l'estructura individualista, l'estructura competitiva i l'estructura cooperativa.

En l'estructura individualista el resultat de cada estudiant no està relacionat, amb el treball i els resultats de la resta del grup. Encara que aquesta és l'estructura més freqüent tradicionalment en el nostre sistema educatiu, aquesta gestió de l'aula i del treball no permet que els estudiants es beneficiïn de la interacció entre ells ni tampoc escometre activitats de certa complexitat i que requereixin treball en equip.

En l'estructura competitiva el resultat de cada estudiant està en relació amb el resultat de la resta del grup posat que en aquesta modalitat cada estudiant lluita per superar a tots els altres. Aquesta modalitat no només desaprofita al grup com a font d'aprenentatge sinó que introdueix a l'aula dinàmiques que perjudiquen a la majoria dels estudiants emocional i acadèmicament.

D'aquestes tres estructures la més eficaç i profitosa és l'estructura cooperativa i per això en aquest primer moviment utilitzarem l'aprenentatge cooperatiu com a estratègia de treball per als nostres projectes.

Una estructura cooperativa a l'aula és aquella organització de la situació d'aprenentatge que genera interacció i interdependència entre l'alumnat dins de grups de treball que persegueixen un mateix objectiu.


Hi ha un ampli consens i evidència de que el treball cooperatiu funciona, per exemple aquest estudi:


Així, aquest any al CEP apostam pel treball cooperatiu amb la realització de formacions en Treball Cooperatiu seguint el programa desenvolupat per Pere Pujolàs a la Universitat de Vic. En concret aquesta assessoria portarà endavant les formacions al CEIP Can Misses i al Col·legi Mare de Déu de les Neus.

Vos mantindrem informats de les produccions i experiències d'aquestes formacions.

Fonts: Curs ABP_INTEF  #ABP_INTEF



Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Algunes idees i una programació didàctica per a les oposicions

Els estàndards d'aprenentatge per avaluar

La papallona de n'Austin; avaluació, treball cooperatiu i excel·lència