ABP, TIC i avaluació amb Rosa Liarte



El passat 13 i 14 de maig vam continuar amb la segona sessió del curs L'ÚS DE LES TIC PER AL DISSENY I AVALUACIÓ DEL TREBALL PER PROJECTES al CEP d'Eivissa. Desprès de la primera sessió on Juanfra Àlvarez ens va parlar d'ABP i per extensió d'eines TIC per utilitzar als projectes, en aquesta ocasió vam tenir el plaer de contar amb la professora Rosa Liarte que recentment ha estat nomenada en el TOP 10 de professors innovadors a Espanya.










Rosa ens van contar la seva experiència treballant per projectes des de l'assignatura de Ciències Socials a l'institut Cartima de Màlaga i on utilitza les TIC per a la realització dels seus projectes. Però sobretot Rosa ens va parlar de com fer l'avaluació en el treball per projectes.






Així Rosa ens va parlar de l'ús del dossier d'aprenentatge (portafoli digital) i les rúbriques, i concretament ens va mostrar com emprar CoRubrics, una plantilla de google Drive que ens facilita molt el treball amb rúbriques d'avaluació, especialment per al processament de les rúbriques d'autoavaluació i coavaluació. Tots els que hem intentat treballar l'autoavaluació i coavaluació amb rúbriques ens hem trobat amb una gran quantitat de dades per fer un buidatge i obtenir una qualificació, amb CoRubrics aquest tasca és automàtica i ens permet tenir més temps per analitzar amb cura les rúbriques emplenades.



Per què autoavaluar i coavaluar?



Mentre en l'escola actual predomina la heteroavaluació -la que fa el professorat- Neus Sanmartí, al seu llibre 10 ideas clave. Evaluar para aprender, ens destaca algunes de les raons de perquè cal promoure especilament l'auto-avaluació;


  • L'avaluació és el motor de l'aprenentatge, ja que d'ella depèn tant què i com s'ensenya, com el què i el com s'aprèn.
  • La finalitat principal de l'avaluació és la regulació tant de l'ensenyament com l'aprenentatge, tant de les dificultats i errors de l'alumnat, com del procés de l'ensenyament.
  • El més important és aprendre a autoavaluar-se. Per a això és necessari que els alumnes s'apropiïn : dels objectius d'aprenentatge, de les estratègies de pensament i d'acció aplicables per donar resposta a les tasques plantejades; i de els criteris d'avaluació. (Compartir i/o construir les rúbriques i criteris d'avaluació amb l'alumnat d'avantmà)
  • A l'aula tots avaluen i regulen, el professorat i els companys, però la avaluació més important és la que realitza el propi alumne. (Hi ha coavaluació i heteroavaluació, però la vertaderament significativa és l'autoavaluació que fa l'alumnat del seu aprenentatge)




En paraules de Gabrielle Nunziatti: «La finalitat fonamental de tot procés d’ensenyament és la d’afavorir que l’alumnat arribi a ser el màxim d’autònom possible aprenent, és a dir, que sigui capaç de reconèixer els seus errors i de trobar camins per superar-los».


Podeu llegir més sobre l'avaluació al document Avaluar per aprende també de Neus Sanmartí.


Sessió final


Finalment el pròxim 7 de juny ens tornarem a trobar amb na Rosa per hangout per resoldre dubtes i compartir idees i projectes. Mentrestant també podeu donar una ullada al resum de la sessió que ha fet ella al seu blog.

Des d'aquí agrair a na Rosa Liarte la seva professionalitat i disponibilitat per donar-nos un cop de mà.


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Algunes idees i una programació didàctica per a les oposicions

Els estàndards d'aprenentatge per avaluar

La papallona de n'Austin; avaluació, treball cooperatiu i excel·lència