Compartim experiències sobre pràctiques restauratives




Dilluns 25 d'abril vam finalitzar el seminari de centre sobre pràctiques restauratives al CEIP Es Vedrà el professorat va presentar les seves experiències i cal destacar que han fet molt bon treball:


  • Tot el professorat ha fet en major o menor mesura cercles de diàleg i/o continguts
  • Part del professorat ha fet cercles restauratius per tractar conflictes, han estat unes primeres passes que cal fer a poc a poc i consolidar amb l'experiència i el temps.
  • El professorat ha treballat i reflexionat sobre el llenguatge no agressiu i la seva importància. Tots coincideixen en què no és fàcil canviar el llenguatge però que sí que ho consideren molt important i que ajuda a gestionar els conflictes.
  • Vam reflexionar sobre els diferents "tòtems" (daus, unicorns...) que podem fer servir a classe i com gestionar els torns.
  • Virgínia ens va mostrar la seva capsa de "Propostes per a la Rotllana" on els alumnes poden escriure els temes que els preocupen i els agradaria parlar als cercles. Tots vam valorar molt positivament aquesta iniciativa.
  • Tàqui ens va mostrar les cares que ha creat per a què l'alumne pugui marcar quin és el seu estat o sentiment. També ens va mostrar unes flors de paper que obsequia a l'alumnat per generar bon ambient.
  • Eva i Carme destaquen la reducció de conflictes al centre (de 17 a 2 en el mateix període respecte a l'any passat) i que ha millorat la convivència.
  • Gloria va destacar que els cercles són molt interessants per donar-los espai per tractar els temes que els preocupen.
  • També vam comentar que no tots els alumnes són capaços de cercar solucions als cercles i que fa falta més pràctica i temps

A continuació vam avaluar que hem tret del curs i cal destacar;



  • Hem incorporat estratègies com els cercles a la pràctica diària: hi ha un gran avanç
  • Hem avançat en resoldre conflictes de manera restaurativa
  • Hem començat a crear un banc de recursos de pràctiques restauratives (que deixarem a la intranet/moodle)
  • Resoldre conflictes del pati: anem millorant.
  • Som conscients de que cal fer un bon ús del llenguatge i practicam el llenguatge assertiu i afectiu
  • Hem revisat el pla de convivència i acordat en quins punts incloure modificacions i les PRs

També però, encara hem d'avançar en algunes coses:


  • Normes d’altres espais que no siguin el pati (menjador, extraescolars, bus,...)
  • Difusió de les PRs a la resta de comunitat educativa
  • Incloure al Pla de Convivència les estratègies de les pràctiques restauratives
  • Difusió de les PRs entre tot el claustre
  • Posar en marxa el racó d’arreglar amics

En Resum ha estat un bon treball on hem fet una bona introducció a els Pràctiques Restauratives i les hem posat en marxa al centre i estam en procès per a què siguin una línia de treball comuna a tots. A més hem comprovat que donen bon resultat per a la millora de la convivència i per conèixer-nos i donar una qualitat més humana a la feina que feim a classe.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Algunes idees i una programació didàctica per a les oposicions

Els estàndards d'aprenentatge per avaluar

La papallona de n'Austin; avaluació, treball cooperatiu i excel·lència