Dificultats en l'adquisició de les matemàtiques amb Begoña de la Iglesia
El passat divendres 27 vam comptar amb na Begoña de la Iglesia per a la formació en competència matemàtica al CEIP Labritja, va ser una sessió molt interessant on tots vam aprendre molt sobre el procés d'adquisició de les matemàtiques.
A partir del plantejament d'un problema que vam haver de resoldre ens va fer veure, que cadascú té estratègies diferents per resoldre un mateix problema, i la importància que té que les situacions o problemes matemàtics estiguin contextualitzats i els alumnes els sentin com a propis.
A continuació vam veure les diferents fases del procés d'adquisició de les matemàtiques i les seves dificultats, resumits en la següent imatge;
Va ser una sessió molt intensa de la qual desprès vam fer una posada en comú on vam extreure moltes reflexions:
A partir del plantejament d'un problema que vam haver de resoldre ens va fer veure, que cadascú té estratègies diferents per resoldre un mateix problema, i la importància que té que les situacions o problemes matemàtics estiguin contextualitzats i els alumnes els sentin com a propis.
A continuació vam veure les diferents fases del procés d'adquisició de les matemàtiques i les seves dificultats, resumits en la següent imatge;
Begoña de la Iglesia Mayol |
Va ser una sessió molt intensa de la qual desprès vam fer una posada en comú on vam extreure moltes reflexions:
- És molt important el treball a partir de materials manipulatius i que siguin emocionalment significatius.
- Els mestres hem de crear la necessitat d'utilitzar les matemàtiques i trobar solucions a les situacions plantejades.
- Cadascú té diferents formes de resoldre un mateix problema i no hi ha una solució única.
- Cal seguir treballant sempre les diferents etapes de l'adquisició del pensament matemàtic (nocions bàsiques, principis numèrics, càlcul i resolució de problemes)
- Hem de tenir diferents materials os que permetin treballar amb diferents nivells de dificultat.
El paper ha de ser la darrera passa. - Cal crear un banc de recursos i materials per compartir.
- Hem de centrar-nos en les capacitats dels alumnes i no tant en les dificultats, i treballar a partir de les seves capacitats per seguir les diferents etapes del procés d'adquisició.
- Cal que els estudiants reflexionin sobre el procés seguir per la resolució de problemes.
- Les xifres properes a l'alumnat són un facilitador de l'ensenyament.
- El mestra ha de fer guia, crear o dissenyar bones situacions d'aprenentatge.
- Cal treballar no sols els continguts sinó també la part emocional i motivacional.
- Respecte al llibre, si el fem servir serà més útil fer servir una activitat significativa que fer-les totes
També ens queden dubtes i feina per fer, entre altres;
- Quins materials/recursos són mes adequats?
- Com crear aquesta necessitat per treballar determinats continguts?
- Quina seqüenciació de coneixements per nivells
- Com identificar les dificultats d'aprenentatge de les nocions bàsiques , el càlcul i resolució de problemes (fase 1, 2 i 3 del procés d'adquisició) i com intervenir? Quins materials utilitzar?
- Com treballem el procés adquisició als diferents blocs de l'àrea (no sols els numèrics)?
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada