Dificultats en l'adquisició de les matemàtiques amb Begoña de la Iglesia

El passat divendres 27 vam comptar amb na Begoña de la Iglesia per a la formació en competència matemàtica al CEIP Labritja, va ser una sessió molt interessant on tots vam aprendre molt sobre el procés d'adquisició de les matemàtiques.



A partir del plantejament d'un problema que vam haver de resoldre ens va fer veure, que cadascú té estratègies diferents per resoldre un mateix problema, i la importància que té que les situacions o problemes matemàtics estiguin contextualitzats i els alumnes els sentin com a propis.

A continuació vam veure les diferents fases del procés d'adquisició de les matemàtiques i les seves dificultats, resumits en la següent imatge;

Begoña de la Iglesia Mayol

Va ser una sessió molt intensa de la qual desprès vam fer una posada en comú on vam extreure moltes reflexions:


  • És molt important el treball a partir de materials manipulatius i que siguin emocionalment significatius.
  • Els mestres hem de crear la necessitat d'utilitzar les matemàtiques i trobar solucions a les situacions plantejades.
  • Cadascú té diferents formes de resoldre un mateix problema i no hi ha una solució única. 
  • Cal seguir treballant sempre les diferents etapes de l'adquisició del pensament matemàtic (nocions bàsiques, principis numèrics, càlcul i resolució de problemes)
  • Hem de tenir diferents materials os que permetin treballar amb diferents nivells de dificultat.
    El paper ha de ser la darrera passa.
  • Cal crear un banc de recursos i materials per compartir.
  • Hem de centrar-nos en les capacitats dels alumnes i no tant en les dificultats, i treballar a partir de les seves capacitats per seguir les diferents etapes del procés d'adquisició.
  • Cal que els estudiants reflexionin sobre el procés seguir per la resolució de problemes.
  • Les xifres properes a l'alumnat són un facilitador de l'ensenyament.
  • El mestra ha de fer guia, crear o dissenyar bones situacions d'aprenentatge.
  • Cal treballar no sols els continguts sinó també la part emocional i motivacional.
  • Respecte al llibre, si el fem servir serà més útil fer servir una activitat significativa que fer-les totes




També ens queden dubtes i feina per fer, entre altres;

  • Quins materials/recursos són mes adequats?
  • Com crear aquesta necessitat per treballar determinats continguts?
  • Quina seqüenciació de coneixements per nivells

  • Com identificar les dificultats d'aprenentatge de les nocions bàsiques , el càlcul i resolució de problemes (fase 1, 2 i 3 del procés d'adquisició) i com intervenir? Quins materials utilitzar?
  • Com treballem el procés adquisició  als diferents blocs  de l'àrea (no sols els numèrics)?









Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Algunes idees i una programació didàctica per a les oposicions

Introduint el pla d'equip dins del treball Cooperatiu

La papallona de n'Austin; avaluació, treball cooperatiu i excel·lència