Creant contextos matemàtics a Labritja

Divendres 12 de febrer vam continuar la formació en Competència Matemàtica al CEIP Labritja amb l'ajuda i presència de Nando Pons Fanals, mestre d'escola al CEIP Sant Lluís de Menorca.


Nando forma part del Seminari "Repensar les matemàtiques" de Menorca amb els quals va treballar Carlos Gallego. Així inicialment ens va resumir els seus referents, d'on ve la seva línia de treball i les dificultats i treball del seminari.



A continuació ens va parlar dels diferents contextos (històries lligades al seu món) que ha creat aquest any per treballar les matemàtiques a la seva classe i com gestiona l'aula, a la posada en comú desprès de d'aquesta sessió vam destacar els següents punts:
  • L'acompanyament als alumnes i l'importància de deixar-los espai (físic i temporal) per parlar i reflexionar.
  • A classe no s'esborra, l'error és una font d'aprenentatge. A més treballen en fulls grossos per tenir espai per representar els seus processos.
  • Ens va impressionar especialment veure com els alumnes representaven les diferents operacions que feien, com ara sumes i divisions.
  • Resolució de problemes grossos que impliquen els 5 blocs de la matèria. Un sol problema pot necessitar 2 o 3 sessions.
  • L'espai d'aula és un facilitador per recordar històries i mostrar models. Com ara les línies de temps.
  • S'escolten totes les veus (alumnes, mestre, pares, experts, vells...)
  • També fan entrenaments de les parts més mecàniques i activitats curtes (treball de factures, preus, localitzar gent i coses).
  • Tothom cap, ajudes diferents i intervencions diferents, per alumnes diferents.
  • Es valora l'esforç de l'aprenentatge, per què l'error no es castiga.
Com a una petita mostra ens va plantejar quins continguts matemàtics podíem treballar mitjançant l'elaboració d'una disfressa de Massais per a carnestoltes. A la posada en comú van sortir tots els blocs de l'àrea:





Va ser una ponència molt interessant on vam veure la importància de tenir un bon context per plantejar situacions matemàtiques significatives. Així a la següent sessió vam acabar de crear una taula amb les noves estratègies adquirides i ens vam organitzar en grups per començar a crear bons contextos matemàtics per treballar-los amb els alumnes a classe.






Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Algunes idees i una programació didàctica per a les oposicions

Els estàndards d'aprenentatge per avaluar

La papallona de n'Austin; avaluació, treball cooperatiu i excel·lència