Formació amb Pere Alzina i possada en comú al CEIP Can Cantó
El dia 22 de gener al CEIP Can Cantó vam tenir la visita de Pere Alzina, per parlar-nos metodologia i avaluació per a treballar als tallers. Va captar molt bé la nostra atenció explicant-nos part de la seva trajectòria com a mestre i fent-nos veure la importància de conèixer el nostre alumnat i les seves històries. Tenir present que sobretot els hem d'ajudar a ser persones crítiques i fer-los protagonistes del seu aprenentatge.
Per fer-los protagonistes del seu aprenentatge han de saber que estan aprenent i perquè, i consensuar amb ells no sols l'avaluació (amb rúbriques) sinó també els objectius d'allò que estam treballant amb ells. A més les rúbriques ens permetran lligar aquesta avaluació amb la qualificació numèrica. També podem utilitzar fulls d'observació amb pocs ítems i amb espai per anotar anècdotes o altres fets.
Un petit mapa del més destacable i de la visita que vam fer a Balansat;
A continuació vam fer grups per posar en comú aquelles respostes que hem trobat en aquestes sessions i així saber quines estratègies farem servir per aconseguir els nostres objectius de la formació.
Realment hi va haver molt de diàleg i moltes bones idees, es va crear un molt ambient de feina i vam treure aquestes idees al respecte dels objectius de millora;
Objectiu 1) Elaborar i utilitzar diversos mecanismes i eines d’avaluació per avaluar la participació i els productes dels alumnes als tallers.
Objectiu 2) Aplicar progressivament noves estratègies metodològiques per afavorir un aprenentatge més autònom i participatiu.
Objectiu 3) Estudiar noves organitzacions horàries per facilitar el treball als tallers.
Altres respostes:
Dubtes sense resoldre:
Per fer-los protagonistes del seu aprenentatge han de saber que estan aprenent i perquè, i consensuar amb ells no sols l'avaluació (amb rúbriques) sinó també els objectius d'allò que estam treballant amb ells. A més les rúbriques ens permetran lligar aquesta avaluació amb la qualificació numèrica. També podem utilitzar fulls d'observació amb pocs ítems i amb espai per anotar anècdotes o altres fets.
Un petit mapa del més destacable i de la visita que vam fer a Balansat;
A continuació vam fer grups per posar en comú aquelles respostes que hem trobat en aquestes sessions i així saber quines estratègies farem servir per aconseguir els nostres objectius de la formació.
Realment hi va haver molt de diàleg i moltes bones idees, es va crear un molt ambient de feina i vam treure aquestes idees al respecte dels objectius de millora;
Objectiu 1) Elaborar i utilitzar diversos mecanismes i eines d’avaluació per avaluar la participació i els productes dels alumnes als tallers.
- Graella d’observació amb pocs ítems
- Representació del treball fet (utilitzant dibuixos, còmic...) per reflexionar sobre la feina.
- Eines d’avaluació lligades a una qualificació numèrica.
- Consensuar una eina de per reflexionar sobre el que aprenen.
- Rúbriques d’actitud, autonomia i d’àrees. (Molt senzilles per començar!)
- Consensuar amb l’alumnat els criteris d’avaluació.
- Diferents agrupaments i establir rols
- Els alumnes han de trobar el camí per a resoldre el problema o fer el producte final
- Tenir un bon espai de treball i el material organitzat
- Els alumnes han de saber què fan i perquè ho fan.
- Tenir un bon disseny i temporització dels tallers.
Objectiu 3) Estudiar noves organitzacions horàries per facilitar el treball als tallers.
- Activitat “Bon dia” a l’inici del dia (cada dia? Dilluns?)
- Estudiar altres organitzacions possibles.
Altres respostes:
- Fomentar un treball més calmat
- Positivisme, fem moltes coses bé i s'han de valorar
Dubtes sense resoldre:
- Com avaluar diferents àrees dins d’un mateix taller?
- Cada quan avaluam? (cada dia?
Idees molt bones i ben consensuades per posar-nos a treballar ja!
Finalment un enllaç a Tresor de recursos, web creada per Neus Sanmartí entre altres, per seguir investigant l'avaluació i especialment les rúbriques;
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada