Formació amb Pere Alzina i possada en comú al CEIP Can Cantó

El dia 22 de gener al CEIP Can Cantó vam tenir la visita de Pere Alzina, per parlar-nos metodologia i avaluació per a treballar als tallers. Va captar molt bé la nostra atenció explicant-nos part de la seva trajectòria com a mestre i fent-nos veure la importància de conèixer el nostre alumnat i les seves històries. Tenir present que sobretot els hem d'ajudar a ser persones crítiques i fer-los protagonistes del seu aprenentatge.



Per fer-los protagonistes del seu aprenentatge han de saber que estan aprenent i perquè, i consensuar amb ells no sols l'avaluació (amb rúbriques) sinó també els objectius d'allò que estam treballant amb ells. A més les rúbriques ens permetran lligar aquesta avaluació amb la qualificació numèrica. També podem utilitzar fulls d'observació amb pocs ítems i amb espai per anotar anècdotes o altres fets.

Un petit mapa del més destacable i de la visita que vam fer a Balansat;





A continuació vam fer grups per posar en comú aquelles respostes que hem trobat en aquestes sessions i així saber quines estratègies farem servir per aconseguir els nostres objectius de la formació.



Realment hi va haver molt de diàleg i moltes bones idees, es va crear un molt ambient de feina i vam treure aquestes idees al respecte dels objectius de millora;


Objectiu 1) Elaborar i utilitzar diversos mecanismes i eines d’avaluació per avaluar la participació i els productes dels alumnes als tallers.
  • Graella d’observació amb pocs ítems
  • Representació del treball fet (utilitzant dibuixos, còmic...) per reflexionar sobre la feina.
  • Eines d’avaluació lligades a una qualificació numèrica.
  • Consensuar una eina de per reflexionar sobre el que aprenen.
  • Rúbriques d’actitud, autonomia i d’àrees. (Molt senzilles per començar!)
  • Consensuar amb l’alumnat els criteris d’avaluació.

Objectiu 2) Aplicar progressivament noves estratègies metodològiques per afavorir un aprenentatge més autònom i participatiu.

  • Diferents agrupaments i establir rols
  • Els alumnes han de trobar el camí per a resoldre el problema o fer el producte final
  • Tenir un bon espai de treball i el material organitzat
  • Els alumnes han de saber què fan i perquè ho fan.
  • Tenir un bon disseny i temporització dels tallers.


Objectiu 3) Estudiar noves organitzacions horàries per facilitar el treball als tallers.
  • Activitat “Bon dia” a l’inici del dia (cada dia? Dilluns?)
  • Estudiar altres organitzacions possibles.

Altres respostes:
  • Fomentar un treball més calmat
  • Positivisme, fem moltes coses bé i s'han de valorar

Dubtes sense resoldre:
  • Com avaluar diferents àrees dins d’un  mateix taller?
  • Cada quan avaluam? (cada dia?


Idees molt bones i ben consensuades per posar-nos a treballar ja!




Finalment un enllaç a Tresor de recursos, web creada per Neus Sanmartí entre altres, per seguir investigant l'avaluació i especialment les rúbriques;

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Algunes idees i una programació didàctica per a les oposicions

Els estàndards d'aprenentatge per avaluar

La papallona de n'Austin; avaluació, treball cooperatiu i excel·lència